Test winter-fiets-banden
- Geplaatst door Tom Stobbe
- Op 10 december 2012
Nog niet heel bekend is dat behalve voor de auto er ook voor de fiets(forens) winterbanden verkrijgbaar zijn. Frank Schneider testte vorige winter een set en was enhousiast. Ook deze winter zijn de banden inmiddels gemonteerd op zijn Giant Explorer.
Continental TopContact II Winter Reflex
Getest is – van 1 januari 2012 tot eind februari 2013 – een winterbandenset Continental TopContact II Winter Reflex in die periode is ongeveer 900 km met deze bandenset gereden op klinker- en asfaltwegen. De bandenmaat is 37-622 (28×1 3/8 x 1 5/8).
De banden zijn getest met de adviesdruk van 4,0 bar (58 psi). De maximale druk is 6,0 bar (85 psi).
De banden zijn gemakkelijk te monteren zonden hulpgereedschap. Eerdere ervaringen bij montage van racebanden op Campagnolo velgen waren op dit punt minder positief, door de tegengestelde toleranties van beide fabrikanten. Het rubbermengsel is een wintercompound, deze technologie is afkomstig van auto(winterbanden). Het profiel heeft op iedere nop hele weer hele kleine blokjes, als een soort schubben. Door deze lamellen structuur vorm de band heel goed mee met de ondergrond en loopt niet vol. Het rijgevoel is ‘zacht’, ook bij een niet zo lage druk.
Bij mijn eerste ritje, met lage snelheid door het dorp – slalommend tussen een paar veiligheidshekjes door – viel het mij op dat de banden nogal zoeken op richels, later is mij dat echter niet meer opgevallen. Wat me wel opviel is dat er veel steentjes in het profiel blijven zitten, net zoals je dat ook wel eens in het profiel van bepaalde schoenzolen hebt. De vraag is of dit op den duur een probleem is, als het rubber veroudert en er allemaal kleine scheurtjes in komen; dringen de steentjes dan door de band heen? Nu deed dat probleem zich nog niet voor, ik heb nog geen lekke band gehad.
De banden gevel voelbaar meer grip, op natte en gladde wegen. Door de sneeuw is het helemaal en topper. Je ziet het loopvlak gelijk rondom wit worden en sneeuw op sneeuw geeft een hele goede grip. Of de door de fabrikant geclaimde 30-50% gehaald wordt is voor de consument natuurlijk niet controleerbaar. Het geeft wel een ongelooflijk zeker gevoel bij mogelijke gladheid. Op natte bladeren en door modder is de grip niet beter dan een gewone band, het is zeker geen terreinband. Bij waarschuwingen voor ijzel in de vroege ochtend heb ik de banden ’s avonds steeds vervangen voor spijkerbanden (spikes), voor en nog zekerder gevoel.
Wel is het aan te raden te banden na het eind van de winter om te wisselen voor een gewone band. De verleiding op deze set door te fietsen is groot, maar daar vind ik ze te kostbaar voor. De prijs van de banden was €69,95 (december 2010) per stuk. Ik zal ze echter op zolder – op een donkere plaats – bewaren tot de volgende winter.
De band weegt 580 gram en is alleen is deze breedte verkrijgbaar, maar past wel onder de spatborden van de meeste hybrides.
Er is ook een 26×1.9 (50-559) versie beschikbaar (710 gram).
Inmiddels is Continental TopContact II Winter Reflex vervangen door de Continental TopContact II Winter en de Continental TopContact II Winter Premium. Deze laatste band is er ook in 41mm breedte.
http://www.conti.nl/fietsbanden/topcontact-ii-winter/
http://www.conti.nl/fietsbanden/topcontact-ii-winter-premium/ vouwband 37 en 42mm
Er zijn ook winterbanden te verkrijgen van Schwalbe.
Een goedkoper alternatief vind je in de CST Sensamo Control. Deze winterband is verkrijgbaar bij onze sponsor Co Schipper.