Eet Smakelijk!


De dames op mijn werk kijken nog wel eens met afgrijzen naar mijn lunchbord: “Zo, jij hebt trek…” Ja, antwoord ik dan, “het valt niet mee om een beetje op gewicht te blijven.” En terwijl de ergsten onder hen de cracker belegd met doorzichtige plakjes rosbief en een kaal blaadje sla naar binnen knabbelen leg ik uit dat je gewicht het resultaat is van je leefwijze en dus een vrije keuze. Ik ben vooral in het voorjaar erg populair bij de dames, dat snappen jullie.

alt

Bij mijn leefwijze hoort een gewicht van ruim 70 kilo. Als de r in de maand komt, komt er eerst een kilootje per maand bij, die er na 1 januari vervolgens versneld weer afgaat. Al 20 jaar. Kun je de klok op gelijk zetten. Hoef ik niks voor te doen, behalve te luisteren naar mijn maag en natuurlijk een beetje te fietsen. En mijn maag geeft aan dat ik me ’s morgens om 6 uur, ’s middags om 12 uur en ’s avonds om 7 uur helemaal vol moet eten. Met de nodige tussendoortjes; de dames op mijn werk weten dat ze – lijnen of niet –gebak of koek op de afdeling altijd moeten aannemen. Opeten hoeft niet, dat gaat vanzelf met mij in de buurt.

Vorige week vrijdag nog een rondje IJsselmeer gereden. De computer gaf aan dat ik daarmee 5600 calorieën gebruikt had. Da’s gemiddeld drie dagen eten voor een volwassen man. Omdat ik de volgende morgen nog steeds 70 kilo woog concludeerde ik dat ik dat dus keurig gecompenseerd had door voldoende te eten:

Ontbijt: 2 sneden bruin brood met oude kaas, bak volle kwark met muësli en een grapefruit. Beker volle melk.

Lunch: belegd broodje

Diner: 2 borden pasta, 200 gram biefstuk, lekker veel groenten, bak salade, ¼ liter roomijs met slagroom.

Tussendoor: 6 sneden brood met appelstroop en honing, 2 bananen, 4 snelle jelles, appeltaart met slagroom.

’s Avonds: bak pinda’s en een paar stroopwafels.

Drinken: ik probeer een liter sportdrank per 100 kilometer te drinken en een kleine bidon water voor en na de rit.

Vooral die zoetigheid staat me wel eens tegen, maar dat is nu eenmaal het beste als je snel veel energie binnen wilt krijgen. Het is nu eenmaal afzien als je niet teveel wilt afvallen.