Test Spikes
- Geplaatst door Tom Stobbe
- Op 11 december 2013
Schwalbe Marathon Winter 35-622 (28″)
Getest is vanaf december 2011 tot en met half februari 2012 en half februari 2013 een winterbandenset Schwalbe Marathon Winter. In deze periode is ongeveer 155 km met de bandenset gereden, steeds als de avond ervoor gewezen werd op ijzel en gladheid in de vroege ochtend. Je zal maar fietsforens zijn.
De bandenmaat is ETRTO 35-622 (700 x 35C, 28×1.35).
De banden zijn getest met de adviesdruk van 4,0 bar (58 psi). De maximale druk is 6.0 bar (85 psi).
De prijs van de banden is ongeveer €50,- per stuk. De banden zijn de eerste keer niet gemakkelijk te monteren zonden hulpgereedschap; ze voelden wat stug. Het rubbermengsel in een wintercompound, deze technologie is afkomstig van auto(winterbanden). Later zijn deze banden nog verschillende keren gemonteerd en gedemonteerd –. Toen ging de montage al een stuk beter.
Bij mijn eerste rit (bijna 13km) bij een temperatuur net boven het vriespunt (het wegdek zal dan kouder zijn) met aangevroren hagel, heb ik niets van de gladheid gemerkt. ’s Middags op de terugweg bij 6 graden boven 0 was het wegdek echter niet glad en droog. De spikes maken een bescheiden rolgeluid alsof je op een schelpenpad rijdt. Ik had het veel luidruchtiger verwacht. ’s Ochtends in het donker door de polder valt het geluid minder op dan dat ik ’s middags door het dorpscentrum naar huis ‘ratel’. Hier en daar zie je iemand het hoofd omdraaid. Visueel is nog geen enkele slijtage zichtbaar aan de spikes, je zou de lengte met een schuifmaaf op moeten meten. Op een beurs sprak ik iemand van Schwalbe en die vertelde mij dat je de banden gewoon de hele winter zou kunnen gebruiken (8000km), ik gaf er de voorkeur aan om ze af te wisselen met een Continental TopContact II Winter bandenset.
In beide banden mis ik nu één spike, maar van een paar ontbrekende exemplaren merk je niets. De spikes zelf zijn trouwens in een setje los verkrijgbaar en kunnen gewoon worden teruggeplaatst met een tangetje.
Ik bewaar ze op zolder tot de volgende winter.
De banden gevel veel grip. Als je op ijs rijdt kan je gewoon remmen en ‘haaks’ de bocht om; wel uitkijken met afstappen! Hoge druk reduceert het rolgeluid op straat, omdat in het midden geen spikes zitten. Minimale druk (2,5 bar, 35 psi) geeft maximale grip, omdat de spikes (links en rechts twee rijen op de zijwangen) naar beneden komen. Wel is het aan te raden te banden na het eind van de winter om te wisselen voor een gewone band. De verleiding op deze set door te fietsen is groot, maar daar vind ik ze te kostbaar voor. De fabrikant geeft ook een beperkte levensduur aan in verband met slijtage aan de spikes. De banden zijn ook op de cyclocrosser bruikbaar (tijdens wedstrijden niet toegestaan) en passen op veel hybrides, omdat de breedte onder de spatborden past.
In de geteste 28″ maat is ook een – bredere – 700x40C versie verkrijgbaar, maar die zal niet onder alle spatborden van forensenfietsen passen.
Er is ook een 20×1,6, 24×1.75 en 26×1.75 versie.